יוצרים ערים חכמות בישראל - מידע ודאטה בקבלת החלטות

לתכנן ולנהל את הקריירה שלנו בשוק העבודה החדשני ולהצליח בו 

העבודה היא מרכיב חשוב בחיים שלנו, בטח בחיים הבוגרים. סגנון ורמת החיים שלנו תלויים בעבודה ולכן ההשקעה שלנו בבית הספר היא לייצר תשתית לעבודה. אך ההשקעה הזו אינה מסתיימת עם סיום התיכון והיא נמשכת בדרכים שונות גם לאנשים שאינם הולכים ללמוד תואר אקדמי או למי למד תארים אקדמיים, כולל תואר שלישי ופוסט דוקטורט. ישנם אנשים הלומדים מ "בית ספר של החיים" ויש כאלו שבוחרים ללמוד במכללות ומעוניינים ללמוד ישר את הפרקטיקה.

לא משנה מה הדרך שנבחרה לרכישת המקצוע והזהות המקצועית, מומלץ לתכנן את הקריירה כדי להיות ממוקדים בהגשמת השאיפות ומציאת העבודה הטובה ביותר ומתאימה לסגנון החיים ורמת החיים אליה שואפים.

בעידן המודרני אנשים לא עובדים במקום עבודה אחד במשך שנים. הרוב עוברים מעבודה לעבודה כל מספר שנים. אנשי המקצוע המגייסים מבינים זאת, במיוחד, אחרי תקופת הקורונה שהוציאו רבים לחל"ת ורבים מהם לא חזרו למקומות העבודה הקודמים. כאמור, תכנון קריירה אינו רק לצעירים או המתחילים, מרבית האנשים יצטרכו לחזור ולחשוב על הקריירות שלהם, מספר פעמים במהלך חיי העבודה שלכם.

מחשבה על תכנון קריירה יכולה להוביל אפילו לשינויים צנועים וקטנים בעבודה כמו הרחבת תפקיד במקום העבודה ויכולה גם להוביל לשינוי עבודה ומעבר למשרה חדשה.

חשוב לציין שהזדמנויות עבודה משתנות כל הזמן, ומשרות מסויימות נעלמות ואינן רלוונטיות יותר ואילו נוצרות משרות חדשות עם מיומנויות חדשות. האחריות להיות מסוגלים לבצע את העבודה אינה רק על הארגון בו עובדים, אלא המעסיקים יותר ויותר מצפים מעובדיהם – כיחידים – לקחת אחריות רבה יותר על הקריירות שלהם ועל היכולת לבצע את העבודה וכל הזמן ללמוד וללמוד…..

שיעור 1 – האם טוב לי במקום בו נמצאים? ומה אני רוצה במקום העבודה? בין התמקדות בעצמנו לשוק העבודה 

סיבות לשינויים במקום העבודה:

  • חוסר הנאה מהעבודה הנוכחית. העבודה מלחיצה, משעממת, מתסכלת או אפילו גורמת לתחושת תסכול גבוהה.
  • המעסיקים אינם מכירים בפוטנציאל ולכן ישנה תחושה כי תהליך הקידום חסום.
  • תחושה שהעבודה אינה מתאימה לי ויש צורך בשינוי רדיקלי, בשינוי תחום מקצועי.
  • חשש מאובן המשרה כתוצאה משינויים ארגוניים, קיצוצים, פיטורים או סגירת מקום העבודה.
  • רצון לסגנון עבודה אחרת – קבלנות משנה, כפרילנסר, התנדבות בחלק מהעבודה ועוד.
  • רצון לעבוד מהבית ולא שעות רבות מחוץ לבית ובזבוז זמן בפקקים….  קורס ניהול אדמיניסטרטיבי תפעול לומדים מתן שירותי משרד במיקור חוץ ומאפשר עבודה מהבית. 

כל תהליך תכנון קריירה מסתמך על התמקדות ביכולות והן בשוק העבודה.

לכן, תחשבו על השאלות הבאות:

  • מה את/ה רוצה מהעבודה ? (ערכי העבודה)
  • באיזה סוג של ארגונים רוצים לעבוד? (ארגונים חדשניים, הייטק, עסקים קטנים, עמותות , משרדי ממשלה)
  • מאיזה סוג של עבודה נהנים? (עניין בעבודה , סוג המקצוע).
  • במה את/ה טוב/ה? (מיומנויות)

אם חסר משהו במיומנויות, תמיד ניתן להשלים וללמוד…. היום יש הרבה מאוד אפשרויות להתקדמות מקצועית, הרבה מכללות ומוסדות לימוד.

עולם שלם של לימודים שמאפשר הזדמנויות רבות ללמוד מקצועות חדשים ומיוחדים.

שיעור 2 – איזה סוגים של פעילות בעבודה מעוניינים לעבוד

6 סוגים שונים של פעילות בעבודה, המשלבת ב – 4 דרכים שונות: התמקדות באנשים, נתונים ורעיונות.

יזמות – היכולת ליזום דברים חדשים, פעילויות הקשורות למשרות ניהול וניהול עסקים.

מנהל – פעילויות הקשורות למשרות ארגון, תפעול ואדמיניסטרציה.

מעשיות – פעילויות הנמצאות במשרות טכניות או שאינן מבוצעות במשרד מול מחשב.

אינטלקטואליות – פעילויות הנמצאות במשרות מדעיות, מחקר ותחום המידענות ודאטה אנליסט, בדרך כלל בארגונים עתירי מידע ודאטה.

יצירתיות – פעילויות הנמצאות במשרות אמנותיות ויצירה (בעבודות משרד מעצבים גרפים, אדריכלים וגם כתיבה …לדוגמה, קורס אינפוגרפיקה מתאים לאנשים יצירתיים).

חברתיות – פעילויות הנמצאות במשרות בתחום השירותים האישיים והחברתיים (מקצוע המכירות מתאים לאנשים שאוהבים לעבוד עם אנשים, למרות שהרבה אנשים נמנעים ממכירות כי יצא שם רע למכירות, אבל מכירה איכותית היא מכירה שמסייעת ללקוחות לקבל החלטות טובות עבורם).

אחרי שחושבים באיזה תחום התעניינות נמצאת העבודה שרוצים לעבוד בה, צריכים לחשוב על המיומנויות, על הידע ועל הניסיון המקצועי שלך.

שיעור 3 – הערכת המיומנויות וניסיון – לזהות את החוזקות. 

בטח כבר כתבתם קורות חיים שסוקרים את מקומות העבודה הקודמים והתפקידים שבצעתם. לפי ה – CV ניתן לברר ולהעריך איזו משרה מסוגלים לאייש.

המעסיקים מודדים בפועל את הביצועים של האנשים שעובדים אצליהם והם רוצים שיהיו תוצאות. תכל'ס!!!

המעסיקים בודקים את התפוקה של העובדים, בכמה זמן מצליחים לבצע את העבודה ובאיזה איכות. כיום בארגונים רציניים קובעים KPI (Key Performance Indicators) מדדי ביצוע מרכזיים כמעט לכל עבודה. במכירות ה – KPI חשובים במיוחד. בדרך זו בוחנים כמה מתוך הלידים, הצליחו להפוך ללקוחות על ידי המכירה וכמה זמן נערכה כל מכירה…. אנשים לא אוהבים שבוחנים אותם ופעמים רבות נלחצים מזה. אך בעידן המידע שכל דבר ניתן למדידה על ידי טכנולוגיות מידע המייצרות הרבה מאוד דאטה, קל יותר למדוד.

ככל שהארגון יותר חדשני ועתיר מידע ודאטה, הרי שישתמשו בהרבה יותר מדדים ובקרה לבחינת תפוקות העבודה של העובדים.

לעיתים יש פער בין קורות החיים לבין היכולת האמיתית לבצע פעולות במקומות העבודה ופערים אלו גורמים לתסכול רב. לכן, בין שלל המיומנויות והניסיון המקצוע מוצע להתמקד בחוזקות ובפעילויות שיהיה קל לבצע ולהשיג תפוקה מירבית. בתחילת עבודה האתגר להצליח ולייצר תפוקות מהירות הוא גבוה יותר. נדרש זמן הסתגלות והיכרות עם הארגון. אך ככל שלאנשים יש יותר מיומנויות ויכולות למידה גבוהה, קל להם להסתגל.

במכללת בר-אוריין הבוגרים שלנו נהנים מקהילה מקצועית המסייעת להם דווקא בשלבים הראשונים במקומות העבודה כאשר מרגישים לבד ומתמודדים עם הרבה שאלות מקצועיות חדשות. הקהילה מסייעת במענה על שאלות. אנו יוצאים מנקודת מוצא שאי אפשר לדעת הכל ולכן קהילה מקצועית המהווה מעטפת מקצועית היא כמו רשת ביטחון להסתגלות במקומות עבודה ובמעבר בין עבודות. זה מתאים גם לפרילנסרים שעושים כל פעם פרויקטים עם לקוחות חדשים.

תרגיל קטן לבחינת המיומנויות והיכולת:

לדוגמה, האם עיבדת נתונים או מידע? תשאלו את עצמכם מה היה חשוב לתפקיד?

חשיבות לפרטים, ידע בתפעול טכנולוגיות מידע (שימוש באקסל, שימוש בכלי אופיס או אפילו במערות ERP  או CRM , האם יש חשיבות ליכולת אוריינית, האם יש חשיבות לסדר וארגון, התמדה בעבודה ואחריות למלא את הדאטה באופן סיסטמטי.

שיעור מס' 4 – זיהוי אפשרויות הקריירה שלך –  ללמוד על המשרות 

בתהליך התכנון של הקריירה תמיד מתחילים בלימוד על עצמנו, בוחנים את הערכים, תחומי ההתעניינות, המיומנויות, הידע והניסיון. בשלב זה צריך ללמוד על המשרות וההזדמנויות הקיימות.

תהליך הלמידה של משרות מעניק פרספקטיבה רחבה על מה קורה לאנשים שמתחילים במשרת ג'וניורים ואיך הם מתקדמים. האם יש ערוצי התקדמות או לא. האם המקצועות הללו ישארו עוד הרבה שנים או שמדובר במקצועות שהולכים ונעלמים.

חייבים להבין ששוק העבודה כל הזמן משתנה וכיום רמת השינויים היא גבוהה יותר ויותר ברמת הארגון וברמת הפרט. הארגונים עצמם צריכים לאמץ כל הזמן כלים חדשים שיאפשרו להם להישאר רלוונטים. אם הארגונים לא ישתנו, הם לא ישרדו. כך גם העובדים עצמם. אם העובדים לא ילמדו מיומנויות חדשות הם יהפכו מהר מאוד ללא רלוונטים.

שינויים במבנה התעסוקה הינם חשובים מאוד לתכנון ארוך טווח של אופציות התעסוקה בעתיד. שינויים אלו אינם זהים במדינות או אזורים (מרכז ופריפריה) וגם סקטורים (יש סקטורים שהחדשנות היא מרכיב מרכזי בסגנון העבודה).

בשוק העבודה העתידי ישנה ירידה במשרות שאינן דורשות מיומנויות ולעומת זאת גידול במשרות הדורשות מיומנויות מקצועיות ו"ידע". לדוגמה, היום במקצועות המידענות לא מספיק לדעת לעבוד עם מנועי חיפוש, מאגרי מידע, אלא חייבים להוסיף אקסל, SQL ואפילו לימוד שפת פייתון.

צריכים לקחת בחשבון באופציות התעסוקה של היום כי ארגונים רבים מעסיקים בתעסוקה זמנית או תעסוקה חלקית. יתרה מזו, קיימת תופעה רחבה של "קבלנות משנה" שבה ארגונים מעבירים עבודות (כגון שמירה, הסעדה, ניקוי) לקבלנים חיצוניים. אבל מתברר שלא רק בתחומים אלו, אלא גם רשויות מקומיות מעסיקים אנשי טכנולוגיות דרך חברות חיצוניות. משרדי ממשלה מעסיקים עובדים רבים במיקור חוץ. במכללת בר-אוריין אחד העובדים שלנו עובד במשרד הביטחון, אך המשכורת שלו מועברת דרך מכללת בר-אוריין והוא נכלל בצוות העובדים של המכללה.

ההמלצה: תחזקו את הגמישות שלכם וכושר הסתגלות למקומות עבודה חדשים. המעברים הולכים להיות רבים יותר או ממקום עבודה למקום חדש או מפרויקט לפרויקט.

תקדישו משאבים של זמן וכסף ללמוד מיומנויות חדשות, במיוחד מיומנויות טכנולוגיות וברמה גבוהה של מקצועיות  (במכללת בר-אוריין אנחנו ממליצים לחלק מהמתעניינים ללמוד במסלול Tech שמתקד רק בקורסים טכנולוגיים ולא ללמוד את מסלול דאטה אנליסט עסקי המורחב). 

אנחנו ממליצים לכם לנהל את הקריירה שלכם כל הזמן ואת פיתוח המיומנויות שלכם. סטודנטים רבים שלומדים במכללת בר-אוריין המעסיקים משלמים עליהם ואחרים משקיעים מכספם בזכות הלימודים מתקדמים במקום העבודה גם אחרי 12 שנה או שמתחילים לעשות פעולות מעבר לעבודה חדשה.

סוגי משרות לפי סוגי פעולות העבודה 

רוב האנשים מוגבלים בתכנון הקריירה שלהם על ידי ידע מוגבל מאוד על סוגי המשרות הקיימות. הם מכירים את המשרות שההורים שלהם עבדו… אך כפי שכבר סופר – שוק העבודה משתנה כל כך והמשרות של אתמול, אינו רלוונטיות להיום.

כשאתם נכנסים לפורטלים של דרושים תתחילו לבחון את המשרות השונות על פי 6 הגדרות לפעילויות בעבודה והתעניינות.

יזמות: משרות ניהול עסקים והנהלה, שיווק ומכירות, מנהלי שיווק, מנהלי מכירות, מנהלי חנויות, קניינים, מנהלי כוח אדם, סוכני נדל"ן.

מנהל: תפעול, ניהול אדמיניסטרטיבי, ניהול ידע, שירות, משרות פקידות, מזכירות, ניהול משרד, משרות פיננסיות, ביטוח, רואי חשבון, יועצי מס, מנהלי חשבונות, מידענים.

מעשיות: משרות טכניות, ביצועיות, עבודה לא משרדית (כיום המחשב הוא במוביל). בדרך כלל מתאים לאנשים שאין להם סבלנות לשבת במקום אחד הרבה זמן. משרות בייצור (מפעילי מכונות, טכנאים), משרות בבנייה (בניית בניינים, מנהלי פרויקטים, מודדים, קבלנים), חקלאות (גננות, מנהלי משתלות וטרינריות ועוד), מנהלי אירועים, עובדי גני אירועים, מלונות ועוד.

אינטלקטואליות: משרות מדעיות ומחקריות (לרוב עבודה באקדמיה)  (משתפת אתכם שהצד הזה חזק מאוד אצלי ואני כוונתי כל הזמן לעבודה במחקר, אך חשוב לי גם הקשר עם אנשים ולכן בהוראה (באוניברסיטאות ובמכללת בר-אוריין) אני מצליחה לשלב בין הצורך שלי באינטקלטואליות ובמפגש עם אנשים).

יצירתיות: משרות אומנותיות, עיסוק במוסיקה, ריקוד, תיאטרון, אומנות חזותית, בימוי, הפקה, עיתונאות, ספורט מקצועי, פרסום, אופנה, ארכיטקטורה, עיצוב וצילום (לדוגמה, מעצבים גרפים ויוצרי אינפוגרפיקה – ויזואליזציה, אך לא רק בכתיבת תוכן נדרשת יצירתיות רבה).

חברה: משרות בשירותים אישיים, הוראה, טיפול בילדים, הרצאה, עבודה סוציאלית, ייעוץ, פקידות קבלה במלון, דיילות, מכוני יופי, קציני מבחן, סוהרים, שוטרים (בדרך כלל מטפלים שעובדים אחד על אחד, מורים ומרצים שעובדים אחד על הרבה ומנהלי פרויקטים). פעמים רבות אנשים שאוהבים חברה ואנשים עובדים בעמותות…).

ברור כי במשרות שונות יש אלמנטים מתוך יותר מאשר משפחה אחת, אבל בסופו של דבר אנשים בוחרים את מה שמתאים להם. אם הם אנשים יצירתיים אז ינסו לשלב את עבודת הניהול במקום עבודה יצירתי, לדוגמה, מנהל בתאטרון.

שיעור 5 – לאתר את המשרה הנחשקת במקום העבודה המתאים – איסוף מידע ( מידענות )

לאחר הכנת האופציות הקריירה, עוברים לשלב איסוף מידע. לכן, נתחיל בתוכנית איסוף מידע בה נבחן איזה מידע נדרש?, אילו נתיבי קריירה קיימים, מהם מקורות המידע על קריירה ומשרות?

1. אילו סקטורים קיימים שמעוניינים לעבוד בהם ?

הסקטורים החדשים: אבטחת מידע וסייבר, AI (בינה מלאכותית), BI (מערכות מידע פנים ארגוניות), רובוטיקה (Robotics), ציוד רפואי (medical Divice), אוטומציה, Automotive , Fintech , ערים חכמות.

סקטורים מסורתיים: תעשייה ותשתיות, סקטור הרפואה, סקטור פיננסים הבנקים, עבודה בארגונים מוניצפליים, ממשלתיים.

2. איזו סביבת עבודה מעוניינים לעבוד ואילו תנאי תעסוקה?  (לדוגמה, חברות הייטק, ארגוניים ממשלתיים או מוניציפליים (עיריות) או עמותות). האם מעוניינים לעבוד בסקטור הציבורי (לרוב ארגונים בבעלות המדינה), האם מעוניינים לעבוד בארגונים שיש בהם איגודים מקצועיים ולכן יש הסכמי העסקה קיבוציים לעומת זאת האם מעוניינים לעבוד בארגונים חדשניים כמו חברות הייטק? או שמעוניינים לעבוד בעמותות שפועלות למען הקהילה. האם מעוניינים לעבוד בחברות מקומיות, עסקים קטנים, עסקים משפחתיים (בדרך כלל קרוב לבית) או בארגונים גלובליים?

3. אילו מיומנויות נדרשת במשרות בארגונים אלו? מה הידע והכישורים הנדרשים? מה הניסיון הקודם הנדרש? 

בשלב זה ממש לבדוק את דרישות התפקיד ולהכין רשימה של דרישות שכיחות בעבודה כמנהל תוכן בדיגיטל או כדאטה אנליסט.

5 פורטלי דרושים 

  1. AllJobs: אתר הדרושים וחיפוש העבודה הגדול בישראל | לוח דרושים

  2. jobMaster: דרושים | חיפוש עבודה בחינם | לוח דרושים

  3. Jobnet: דרושים | חיפוש עבודה בחינם | לוח דרושים

  4. דרושים | חיפוש עבודה חינם | אתר דרושים | דרושים IL

  5. "מובטל" דרושים: חיפוש עבודה חופשי (חינם) | מודעות דרושים אמיתיות ..

5 אתרי הדרושים המובילים בסקטור הציבורי ובמגזר השלישי 

  1. שירות התעסוקה הישראלי 
  2. שתיל: משרות חברתיות
  3. ג'וביס – משרות ממשלתיות. 
  4. הסתדרות המורים: משרות חינוך והוראה 
  5. שב"כ ומוסד – משרות סודיות . 

שיעור מס' 6 – קבלת החלטות 

אחרי שבחנו את עצמנו ואת הצרכים שלנו, אספנו מידע על שוק העבודה שיתאים לשאיפות שלנו, אנחנו צריכים לקבל החלטות על הקריירה, היכן נשקיע את המשאבים שלנו ואיפה נחפש עבודה.

לא צריכים להיות לבד בתהליך פיתוח הקריירה שלנו. מומלץ תוך כדי חיפוש העבודה ללמוד קורסי הכשרה כדי להרחיב את המיומנויות העבודה וגם לחזק את ביטחון העצמי.

במכללת בר-אוריין בדרך כלל הלומדים אצלנו הם אנשים באמצע הקריירה שלהם עם ניסיון מקצועי עשיר וגם בעלי הכשרות אקדמיות גבוהות (רבים יש להם תארים שניים וגם שלישי).

הלומדים נהנים מקהילה מקצועית תומכת שמהווה מעטפת גם אחרי סיום הלימודים. בנוסף לכל אלו אנחנו מסייעים בהשמות ויוצרים קשר עם ארגונים וחברות כדי למצוא את המשרות הנחשקות והטובות ביותר עבור הבוגרים שלנו.

החזון שלנו להעצים את אנשי המקצוע ואת הארגונים על ידי ניצול מקסימלי של הידע, המידע והדאטה בארגונים כדי להשיג תוצאות עסקיות, מקצועיות וחברתיות ברמה מקומית וגלובלית איכותיות ומעל הממוצע.

 

מסלולי הכשרה מתקדמים

מאמרים נוספים: